FAQ - Veelgestelde vragen

Welkom op onze FAQ-pagina. Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen. Vindt u niet terug wat u zoekt? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Algemeen

Over De Scheemaeker

Wij zijn een groothandel in fietsen, e-bikes en aanverwante onderdelen. Reeds vijf generaties lang verkopen wij onze producten aan de vakhandel. De jarenlange marktervaring en de vele voordelen van een dynamisch familiebedrijf maken van DE SCHEEMAEKER M&F een betrouwbare partner voor de fietshandelaar.

Wat zijn jullie openingsuren?

Wij zijn open:

van september t.e.m. februari:
Maandag - Donderdag
8u -12u en 13u30 - 17u30

van maart t.e.m. augustus:
- Maandag - Vrijdag
7u -12u en 13u30 - 17u30
- Zaterdag (enkel de Concept Store, gesitueerd op nr. 13)
9u - 17u

Is jullie showroom vrij te bezoeken?

Voor fietshandelaars:
Nieuwe fietsen en fietsonderdelen kunt u nog steeds bij ons afhalen, weliswaar enkel na afspraak en nadat u deze per mail of telefonisch hebt doorgegeven. Fietsen in service kunt u eender wanneer bij ons binnenbrengen en na herstel ook afhalen.

Voor particulieren:
Wegens de drukte, vragen we u om altijd eerst een afspraak te maken. Enkel zo bent u gegarandeerd dat we de tijd kunnen nemen om u van dienst te zijn. Contacteer ons gerust via onze contact-pagina.

Kan ik als particulier bestellen bij jullie?

Als groothandel verkopen wij enkel aan de vakhandel, waar u als particuliere klant terecht kunt. Klik hier om een dealer in uw regio te vinden.

Als particulier kunt u wel een afspraak maken, om vrijblijvend onze showroom te bezoeken. Bij interesse voor een fiets kunnen wij deze dan bij uw dealer leveren. Wij verkopen niet rechtstreeks aan particuliere klanten.

Zijn jullie telefonisch te bereiken?

Het is goed mogelijk dat u ons telefonisch niet kan bereiken. Dit heeft verschillende redenen:

- Sedert de Covid-19-crisis merken wij dat de fiets meer dan ooit een zeer gegeerd product is. Hierdoor staan o.a. onze telefoons roodgloeiend. Om alle bestellingen tijdig te verwerken , zijn we telefonisch alleen nog te bereiken tussen 9u00 en 12u00 en 13u30 en 14u30.

- Vermits de fiets een seizoenartikel is, gaan we vanaf 1 maart tot 31 augustus reeds om 7u00 van start om uw bestellingen voor te bereiden. Als compensatie zijn we gedurende de resterende wintermaanden (september t.e.m. februari) elke vrijdag gesloten.

We verzoeken u echter om ons zoveel mogelijk via mail of onze Contact-pagina te bereiken. Reactie verzekerd!

 

Bestellingen

Hoe bestellen?

Bestellingen worden bij voorkeur doorgegeven via deze site, of per e-mail. Dit om misverstanden te vermijden.

Telefonisch kan eventueel, maar bij een bestelling van tien of meer verschillende onderdelen/accessoires vragen we met aandrang ons deze via de site of per e-mail door te sturen om de snelheid van verwerken te verhogen.

 

Hoe kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Indien u uw bestelling wilt wijzigen of annuleren, contacteer ons dan zo spoedig mogelijk via telefoon of mail. U vindt onze contactgegevens hier.

Kan ik mijn bestelling afhalen bij jullie?

Dat kunt u zeker, maar gelieve dit op voorhand door te geven. Zo hebben wij de tijd om uw bestelling nauwkeurig klaar te zetten.

Hou er rekening mee dat wij geen bestellingen ter plaatse noteren en meegeven. Gelieve uw goederen op voorhand door te geven.

Indien u dat wenst, kunt u ter plaatse in cash of met Payconiq afrekenen.

Mijn bestelling is nog steeds niet toegekomen?

Wij doen altijd ons uiterste best om uw bestelling (indien voorradig) de dag zelf de deur uit te sturen. Onze transporteurs/koeriers (GLS, Mainfreight, Bpost, ...) trachten ook altijd om onze zendingen binnen de 24h uit te leveren. Hou er echter rekening mee dat door factoren buiten onze wil, deze termijn altijd kan overschreden worden.

Contacteer ons zeker indien u na 48 uur nog niets hebt ontvangen.

Mijn prijzen verschillen van deze uit de catalogus?

Door Corona kan geen enkele fabriek zijn levertijd en prijzen voor langer dan één maand garanderen. Aldus kunnen prijzen en specificaties ten allen tijde aangepast worden. Gelieve dagelijks de website te controleren op nieuwe modellen, prijs- en specificatiewijzingen.

Elektrische fietsen

Hoe zit het met de autonomie van jullie e-bikes?

De vermelde autonomie bij al onze e-bikes geeft telkens de autonomie in de laagste stand (eco) weer. Deze is altijd afhankelijk van externe factoren: tegenwind, toestand van de weg, hellingen, bandenspanning, temperatuur van de accu, gewicht van de fietser, ...

Ik heb een probleem met mijn batterij

Bent u particulier? Contacteer dan uw dealer. Deze zal u verder helpen.

Bent u dealer? Contacteer ons dan via het service-formulier. We helpen u dan zo spoedig mogelijk verder.

Alvast deze tips en opmerkingen:

-De accu verkrijgt zijn optimale capaciteit na ongeveer drie keer volledig opladen. Zorg ervoor dat de accu na de eerste maal volledig opladen ook volledig leeg is voor u deze voor de tweede en derde maal oplaadt. Dus de eerste drie keer batterij volledig leegrijden.

-De accu dient minimaal iedere twee maanden opgeladen te worden tot het controlelampje half vol is. Bij het niet uitvoeren van deze handeling kunnen de accucellen beschadigd worden en vervalt de garantie op de accu. Opgelet: Dit geldt ook voor de modellen die in de showroom staan. Regelmatig laden is van belang. Niet vergeten!!

- Wanneer u de e-bike niet gebruikt (bijvoorbeeld in de winter), gelieve deze toch om de twee maanden bij te laden.

- We moeten wel vermelden dat de wettelijk geregelde afschrijving van de accu-capaciteit niet onder garantie valt. Per jaar verliest een batterij immers ca. 10% van zijn capaciteit.

- Gelieve bij Bosch-modellen ook het display even aan te leggen bij het laden tijdens langdurige stilstand. Zo laadt ook de batterij van het display weer op.

Service

Hoe werkt jullie klantendienst?

Bij problemen of opmerkingen over een van onze producten, kunt u ons altijd bereiken via onze Contact-pagina. Daar vindt u ook onze andere contactgegevens.

Indien u ons wilt contacteren voor een service-aanvraag kunt u, als geregistreerde dealer, een beroep doen op onze Service-pagina. U wordt dan zo spoedig mogelijk door onze experts geholpen.

Garantieafhandeling Shimano Steps

(dient met Shimano afgehandeld te worden):

SHIMANO STEPS onderdelen zijn gegarandeerd tegen materiaal- of fabricagedefecten. Er is 2 jaar garantie op motor, display , accu en lader, na aankoop consument.

U gaat hierbij als volgt te werk:

- Dealer neemt contact op met de SHIMANO STEPS Servicelijn.
- Telefonische analyse met Shimano medewerker. Als telefonische analyse geen oplossing is/onderdeel moet retour: Shimano-medewerker genereert een garantienummer.
- Garantieformulier wordt deels ingevuld en per mail naar dealer verstuurd.
- Dealer maakt het onderdeel klaar voor verzending.
- Indien nodig het garantieformulier verder invullen (merk + framenummer).
- Shimano maakt een afhaalopdracht, dealer hoeft niet zelf te versturen.

Doorlooptijd van garantieaanvragen/leveringen:

- Afhandeling van aanvragen neemt doorgaans 24-48h in beslag.
- Versturen van onderdelen duurt 1 à 2 dagen.

Dit zijn streeftijden en is afhankelijk van verschillende factoren.

Verzendkosten:

Indien garantie:
- Transportkosten voor Shimano Benelux.
- Vervanging + ombouwvergoeding richting dealer.

Indien geen garantie:
- Onderdeel gaat retour, inclusief uitleg.
- Geen ombouwvergoeding.

Contactgegevens Shimano:

e-mail: steps-info@shimano-eu.com
SHIMANO STEPS Hotline: +31(0) 341 272 000
Customer Service (Dealer & Sales support):
BE | +32(0) 15 209 480
NL | +31(0) 341 272 300

Shimano-T.E.C. (opleiding):
e-mail: retailsupport-tec@shimano-eu.com

My Shimano (onderdelen bestellen en garantie-aanvragen):
https://my.shimano-eu.com/nl/login

Garantieafhandeling Bosch

(dient met Bosch afgehandeld te worden) :

Er is 2 jaar garantie op motor, display , accu en lader. Voorwaarde voor een efficiënte afhandeling is een volledig en correct ingevulde serviceopdracht en het bewijs van aankoop.

U gaat hierbij als volgt te werk:

1. Voordat u contact opneemt met de Bosch eBike service:
- Diagnose uitvoeren, diagnosebericht opslaan
- Foutcodes verwijderen
- Software-update uitvoeren
- Proefrit uitvoeren
- Opnieuw diagnose uitvoeren, nieuw diagnosebericht opslaan
- Kruislingse verwisseling doorvoeren

2. Contact opnemen met de Bosch eBike service – klaar houden:
- Diagnoserapport en foutbeschrijving
- Klantnummer servicepartner
- Kopie van de factuur van de eBike
- Voertuig- en accusleutel
- Bosch artikelnummer van de defecte component

Contactgegevens Bosch eBike service:
BE | +32 (0)2 20 09 048 | service@boschebike.be
NL | +31 (0)2 02 03 54 83 | service@bosch-ebike.nl

3. Verzending van de servicegevaldocumenten aan de dealer

4. Serviceformulier overwegen en afhaling voorbereiden:
- Factuurkopie bijvoegen
- Component met fouten verpakken. Eventueel verpakking voor gevaarlijke goederen gebruiken.

5. Afhalen van de defecte componenten door Bosch eBike Systems

6. Controle garantieaanspraak door Bosch eBike Systems

7. In geval van garantie: gratis verzending van vervangend onderdeel

Bosch dealer portaal: bosch-ebike.net

Ook het bestellen van vervangende onderdelen of gereedschap kan enkel via MAGURA gebeuren:

Webshop : bosch-ebike.nl/webshop (powered by Magura)
(Klant zijn bij Magura is wel verreist – zoniet moet u een klantaanvraag indienen).

Garantieafhandeling E-Vision / Riviera / MBM / Ansmann (Pfiff)

Er is 2 jaar garantie op motor, display , accu en lader. De garantieperiode loopt vanaf uw factuurdatum. Alle aanvragen voor garantie kunnen via De Scheemaeker behandeld worden.

U kunt ons contacteren op +32 (0)50 32 09 32, via onze service-pagina of via service@descheemaeker.be.

back to top